Historia

Punkaharjun Metsästysseura ry. perustava kokous pidettiin Punkaharjun kunnantalolla 8. tammikuuta 1958. Kokouksessa seuraa ja sen sääntöjä olivat perustamassa mm. nyt jo edesmenneet perustajajäsenet Tapio Laine, Pekka Auvinen ja Eero Karjalainen. Yhteensä perustajajäseniä ensimmäisessä kokouksessa oli 22. Kokouksessa Tapio Laine valittiin seuran ensimmäiseksi puheenjohtajaksi.

60-luvun alussa seura oli piirin suurimpia, jolloin metsästysmaat käsittivät lähes koko Punkaharjun kunnan alueen. Vuonna 1964 seurasta irtautui omaksi seuraksi Putikon Jousi ja myöhemmin Hiukkajoen Metsästysseura, Kulennoisen Erähaukat, Vaahersalon Eräveikot ja Vaaran Erämiehet. Jaosta huolimatta seura on kuulunut Punkaharjun suurimpiin ja aktiivisimpiin seuroihin jo viiden vuosikymmenen ajan.

Vuoden eräseuraksi Punkaharjun Metsästysseura valittiin SML:n Suur-Savon piirissä vuonna 1989. Tämän lisäksi seuran jäsen on valittu kerran Suur-Savon piirin vuoden erämieheksi ja noin kymmenen kertaa Rhy:n vuoden erämieheksi.

Ampumatoimintaa seurassa on harrastettu seuran perustamisesta lähtien. Punkaharjun Riistanhoitoyhdistyksen nimissä kuntaan valmistui Pakkaspirtin ampumarata, jossa avajaiskilpailut pidettiin 28.8.1966.

pakkaspirtti

Pakkaspirtti 1986

Seura on vuosien saatossa järjestänyt radalla lukuisia metsästysammuntojen ampumakilpailuja, lajeina metsästyshirvi, -luodikko, -haulikko ja –trap sekä hirvenjuoksu ja hirvenhiihto. Menestystä seuran miehet ovat saaneet vuosien varrella piirinmestaruuksista SM-mitaleihin asti.

Kenneltoimintaa seurassa on harjoitettu usean vuosikymmenen ajan aktiivisesti. Ajokokeet tai koiranäyttelyt ovat kuuluneet joka vuosi seuran ohjelmaan. Seuran jäsenistä useilla on kouluttajan tai tuomarin pätevyydet.

Seuran tukikohtana on ollut 80-luvulta asti Lahnalammen rannassa sijaitseva metsästysmaja. Kaupat tontista tehtiin Enzo-Gutseit Osakeyhtiön kanssa 17.12.1982, ja jo seuraavana kesänä majaa ruvettiin pystyttämään lammen rantaan. Majan päärakennukseksi ostettiin Esa Paajaselta tyhjäksi jäänyt hirsitalo Hiukkajoen Susiniemestä ja valmiiksi maja saatiin lopullisesti syksyllä 1984. Tämän lisäksi tontille rakennettiin puuliiterin lisäksi grillikatos vuonna 1990 ja vuonna 1994 kylmätiloilla varustettu kettokatos. Vuonna 2013 valmistui uusi kuivakäymälä.

metsästysmaja

Metsästysmaja 1985

50v- juhlia seura vietti 12.7.2008. Vireän viisikymppisen juhlissa seuraa muistettiin monelta eri taholta. Seuran vasta valitulle kunniapuheenjohtajalle
myönnettiin mm. SML:n kultainen ansiomerkki. Myös MKJ:ltä, Rhy:ltä ja Suur-Savon kennelpiiriltä seuran jäsenet saivat runsaasti tunnustusta metsästyksen saralla tehdystä työstä.

Seuran 50v.-juhlat 2008

Vuonna 2011 seura aloitti yhteistyössä Piällysmies ry:n kanssa eu-projektin, jossa kunnostettiin metsästysmajaa ja tehtiin seuran metsästysvuokramaille kaksi hirsilaavua. Työt saatiin päätökseen syksyllä 2013.

Hirsilaavu 2011

Seuran kunniapuheenjohtaja: