Kenneljaosto

Jo vuosituhansia on ihminen osannut hyödyntää koiraa metsästyksessä. Pitkällisen kehityksen, jalostamisen ja kouluttamisen tuloksena on tämän päivän jahtimiehillä käytössään koirarotuja, jotka ovat erikoistuneet määrättyjen eläinlajien metsästykseen. Hyvän metsästyskoiran työskentelyä on ilo seurata ja se kruunaa monet onnistuneet jahtitapahtumat.

Punkaharjun Metsästysseuran kenneltoiminnan tarkoituksena on edistää puhdasrotuisten koirien kasvattamista ja käyttöä eläinsuojelulliset näkökohdat huomioiden sekä toimia kenneltoiminnan tunnetuksi tekemiseksi, koiraharrastuksen laajentamiseksi ja tehostamiseksi.
Kenneltoimintaan voivat tulla mukaan kaikki harrastukseensa innostuneet, olipa koiran rotu mikä hyvänsä.

Seurassamme on innokkaita koiraharrastajia. Koiria käytetään mm. seuraavasti: pysäyttävällä hirvikoiralla hirvenmetsästys, ajavalla koiralla tapahtuva metsästys, luolametsästys sekä linnustus.
Jäsenet käyttävät koiriaan myös kokeissa ja näyttelyissä.

Metsästyskoirakokeista seura on aikojen saatossa järjestänyt ajokokeita. Koemaastoja seura on luovuttanut hirvi- ja ajokokeisiin, seuran jäsenien toimiessa tuomareina sekä oppaina. Seuran jäsenet ovat käyneet myös tuomaritehtävissä kokeissa oman seuran alueen ulkopuolella.

VUODEN KOIRA

1)      Vuoden Koira arvosta ovat oikeutettuja kilpailemaan seuran täysivaltaiset jäsenet, omistamillaan rekisteröidyillä koirilla, joiden koe- ja
         näyttelytoimintaan jäsen itse osallistuu.
2)      Kilpailussa huomioidaan FCI-roturyhmäluokituksen mukaisesti metsästyskoirarodut, joilta muotovalion arvoon vaaditaan koetulokset

3)      Vähintään puolet kokonaispistemäärästä tulee olla ansaittu käyttökokeissa.
4)      Kilpailuvuosi on kalenterivuosi. Vuoden Koira arvo julistetaan kilpailuvuotta seuraavan vuoden vuosikokouksessa.

5)      Kilpailuun osallistuvien tulee huolehtia siitä, että koiran saavuttamat tulokset on ilmoitettu kirjallisesti tai suullisesti kenneljaoston puheenjohtajalle
         vuoden loppuun mennessä.

KIERTOPALKINTO
1)      Kilpaillaan Punkaharjun Metsästysseuran 30v.-juhlassa lahjaksi saamasta pytystä kenneltoiminnassa.
2)      Kilpailun voittaja saa vuodeksi haltuunsa pokaalin.
3)      Pokaali tulee palauttaa seuran sihteerille vuoden lopussa. Seura kustantaa vuosittaisen kaiverruksen, josta tulee ilmetä vuosiluku, lyhennys
         koiran rodusta ja sukupuolesta, koiran omistajan nimi sekä saavutettu pistemäärä.

PISTEIDEN LASKEMINEN

Näyttelysaavutukset:

Erinomainen     4 p       ROP     2 p           FIN MVA     5 p

Erittäin hyvä   3 p         VSP     1 p            Voittaja    5 p

Hyvä             2 p          RYP    2 p

Sertifikaatti     2 p         NP      3 p

CACIB  2 p

Vara-CACIB  1 p

Koetoimintapisteet:

HIRV 1   8 p   KARH 1   8 p    AJOK 1   8 p      LUT A   8 p

HIRV 2  5 p                          AJOK 2   5 p       LUT B   5 p

HIRV 3  3 p                          AJOK 3   3 p      LUT C    3 p